Ewaluacja zewnętrzna
W dniach 11 - 17.06.2013 r. została przeprowadzona ewaluacja zewnętrzna w Gimnazjum Specjalnym Nr 9 w Puławach. Badania przeprowadził zespół wizytatorów z Kuratorium Oświaty w Lublinie.
W trakcie ewaluacji w placówce zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł - od dyrektora, uczących w szkole nauczycieli, innych pracowników, uczniów, rodziców, partnerów szkoły i przedstawicieli samorządu lokalnego.
Ewaluacja miała na celu zebranie informacji i ustalenie poziomu spełniania przez szkołę lub placówkę wymagań zawartych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Szkoła lub placówka może spełniać te wymagania na pięciu poziomach:
- poziom E - oznaczający niski stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę,
- poziom D - oznaczający podstawowy stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę,
- poziom C - oznaczający średni stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę,
- poziom B - oznaczający wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę,
- poziom A - oznaczający bardzo wysoki stopień wypełniania wymagania przez szkołę lub placówkę.
W wyniku przeprowadzonej ewaluacji stwierdzono:
- W ośrodku podejmuje się różnorodne działania realizujące przyjętą przez Radę Pedagogiczną koncepcję pracy, działania te podlegają analizie i modyfikacjom, ale sama koncepcja nie jest analizowana.
- Realizowane w szkole programy nauczania umożliwiają realizację podstawy programowej, a niektóre rozwiązania programowe mają walory nowatorskie.
- Realizowane procesy edukacyjne podlegają analizom i modyfikacjom, które są efektem wspólnie podejmowanych decyzji.
- W szkole obowiązują jasno określone zasady zachowania i postępowania, ale uczniowie nie uczestniczą w tworzeniu obowiązujących norm, chociaż rozwój samorządności jest jednym z założeń przyjętej koncepcji.
- W szkole wspomaga się indywidualny rozwój każdego ucznia, monitoruje się jego osiągnięcia i promuje sukcesy.
- Kierunki współpracy szkoły z instytucjami ze środowiska lokalnego wynikają z potrzeb środowiska i uczniów. Podejmowane inicjatywy korzystnie wpływają na rozwój uczniów i powodują zmiany w ich zachowaniu.
- Szkoła podejmuje szereg działań promujących wartość edukacji wśród swoich uczniów, umożliwiając im rozwój zainteresowań i odniesienie sukcesu.
- Szkoła wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców, stanowi bardzo duże wsparcie w wychowaniu oraz wspiera w budowaniu pozytywnego wizerunku rodzica.
Wyniki ewaluacji:
Wymaganie |
Poziom spełniania wymagania |
Obszar: Procesy
|
|
Szkoła lub placówka ma koncepcję pracy |
C |
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej |
B |
Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany |
B |
Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli |
B |
Kształtuje się postawy uczniów |
C |
Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych |
B |
Obszar: Środowisko
|
|
Wykorzystywane są zasoby środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju |
B |
Wykorzystywane są informacje o losach absolwentów |
B |
Promowana jest wartość edukacji |
B |
Rodzice są partnerami szkoły |
A |
Szczegółowy raport znajduje się na stronie internetowej www.npseo.pl