Najważniejszy etap procesu edukacji

      Praktyczna nauka zawodu jest najważniejszym z etapów procesu edukacji, szczególnie jeśli chodzi o szkolnictwo specjalne. Teoretyczna wiedza podczas zajęć praktycznych zaczyna nabierać znaczenia i wszystko, to co uczniowie do tej pory usłyszeli od nauczyciela i przeczytali w książkach teraz mogą wykorzystać w działaniu. Bardzo często właśnie teraz podczas praktyk uczniowie zaczynają rozumieć o co chodziło w tej czasem trudnej i niezrozumiałej teorii. W jaki celu stosuje się osłonę gazową podczas spawania? Co to jest trasowanie i punktowanie przed wierceniem otworów? Czym różni się gwintownik od narzynki i jaka jest kolejność gwintowników podczas wykonywania gwintów w otworze? Uczniowie przecież to wiedzą bo mieli to na lekcji technologii, ale kiedy wykonają te działania zdobędą nieocenione doświadczenia. Tak, teraz robią to wszystko o czym tylko wcześniej słyszeli i tę naukę zapamiętają lepiej. To właśnie jest cel nauczania przez praktykę i im więcej praktyki zdobędą uczniowie pod okiem wykwalifikowanej kadry, tym lepszym będą kiedyś pracownikiem. 

  Praktyczna nauka zawodu w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym to dodatkowo niejednokrotnie jedyna możliwość dla zdemoralizowanej młodzieży (bardzo często z zaległościami edukacyjnymi i niechęcią do nauki) na zdobycie kwalifikacji zawodowych. Podczas zajęć na naszych warsztatach niektórzy uczniowie  pierwszy raz dowiadują się, że coś potrafią zrobić, z czasem coraz trudniejszego, wymagającego, odpowiedzialnego. Są uczniowie, którym nikt nigdy nie mówił, że coś osiągną wytykano im tylko ich braki. To tak jakby nie pokazywanie uczniom możliwości znalezienia sposobu na inne życie niż to, które ich tu przywiodło. Oczywiście nie wszyscy uczniowie od razu chcą coś robić na zajęciach. Nawet  po miesiącu, dwóch czy trzech pobytu w placówce większość z nich jeszcze się opiera przed nauką i pracą, są przecież tu wbrew własnej woli i nie doceniają jeszcze szansy jaką dostali. Ale przychodzi czas kiedy to zauważają. Ten czas często przychodzi późno, ale jest przeważnie wystarczający na nadrobienie zaległości. Przy odpowiedniej pomocy ze strony nauczycieli i wychowawców uczniowie ci są wtedy w stanie zmobilizować i zaangażować się bardziej w osiągnięcie sukcesu  niż im się wydaje że by mogli kiedykolwiek. Oni są inteligentni, tylko że nikt ich nie nauczył do tej pory wierzyć w siebie. To takie małe kroczki do celu. 

    Przebieg zajęć praktycznej nauki zawodu w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Puławach to cały proces. Począwszy od zachęcania podczas pierwszych prostych prac obróbki ręcznej i metaloplastyki i ich szybkich efektów do coraz bardziej wymagających i ambitnych zadań, często wieloetapowych i pracochłonnych, takich jak wykonywanie metalowych ogrodzeń czy innych konstrukcji. Innym przykładem takiej wieloetapowości jest przeprowadzany corocznie kurs spawania MAG. Podczas tego procesu wychowankowie mają szanse zdobyć honorowane na całym świecie uprawnienia spawalnicze. W wyniku tego procesu okazuje się, że wszyscy chętni uczniowie, którzy zaangażują się i którym wystarczy determinacji i wiary we własne możliwości są w stanie zasłużyć na książeczkę spawacza. W tym długim czasie nauczania opanują obsługę i eksploatację spawarki i przecinarki plazmowej, będą wiedzieli jak przygotować materiał do spawania, obsłużyć szlifierkę kątową i skontrolować połączenie  spawane. Stają się fachowcami. 

     Praktyczna nauka zawodu w MOW w Puławach jest ważną częścią procesu resocjalizacji,  stawia konkretne wymagania,  daje uczniom konkretną pomoc w poznaniu siebie, rozwijaniu  własnych zdolności, w zdobyciu kwalifikacji, daje poczucie wartości, pomaga zmienić nastawienie do przyszłego życia i jest efektywna. 

     Od wielu lat nie dość że mamy wysoką zdawalność egzaminów, często 100%  zarówno zawodowych i jak i spawalniczych, to jeszcze na poziomie jakim nie powstydziły by się tak zwane normalne szkoły.

Najważniejsze, że efekty te dają satysfakcję zarówno uczącym jak i nauczanym.

 

                    Piotr Kozak

            Nauczyciel praktycznej nauki zawodu